Thursday 30 January 2014

Ruz Madghout di Baytul 'Ulya!

Bismillah Walhamdulillah.

Semoga teman pembaca semua sentiasa di beri kesihatan agar dapat digunakan sebaiknya untuk kita bertaqarrub kepada Nya. Kali ini saya ingin berkongsikan resipi Ruz Madhgout. Saya tidak pasti makanan ini berasal dari mana, tetapi saya mengambil resipi nya dari Puan Najwa Abdul Rahman. Beliau dilahirkan di Makkah dan membesar di sana. Boleh ke blog suaminya untuk mengetahui kisah keluarga mereka.

Saya tidak pernah merasai bagaimana rasa Ruz Madghout ini. Jadi berkebetulan ketika suami menangguhkan semester pengajian nya di UQU dan datang ke Jordan, maka saya berkesempatan untuk mencuba resipi ini supaya boleh ada kayu pengukur untuk melihat samada resipi ini kena pada rasa nya atau tidak. Alhamdulillah percubaan pertama berjaya. Kata suami lagi, madghout bermaksud tekanan. Jika di kedai makan di Makkah, ruz madghout ini di masak menggunakan pressure cooker. Jadi adakah nasi ini sebenarnya ialah nasi tekanan? Hehehe ini hanya telahan saya sahaja, yang baru bertatih mempelajari Bahasa Arab :)

Kawan-kawan boleh klik link Puan Najwa seperti di atas, dan untuk lebih mudah ada video yang beliau sertakan sekali.

Jom, kita lihat gambar dan resipi yang telah saya tuliskan.

Ruz Madghout. (Nasi tekanan? Nasi tertekan? :DD)


Bahan-bahan :

1 biji tomato (di hiris sederhana besar)
1/2 biji bawang besar (di hiris sederhana besar)
1/2 bahagian ayam (nusf dujjaj)
4 sudu besar minyak masak / minyak sapi
1 helai waraqah ghar / bay leaves (seperti di dalam gambar)
1 helai laymun nasyif / limau kering
5 biji buah pelaga
4 tangkai cengkih
1 batang kulit kayu manis
sedikit serbuk bawang putih (+- 1tsp)
2 sudu besar pati tomato / tomato paste
* 1 tsp lada hitam
* 1 tsp kammun / jintan putih
3 cawan beras (sebaiknya Basmathi tapi saya guna beras biasa sahaja)

Cara-cara :

1. Blend kan bahan yang bertanda *

2. Masukkan kesemua bahan di atas di dalam ghidir (Bahasa Arab yang bermaksud periuk) kecuali beras kemudian gaulkan rata.

3. Tutup periuk dengan aluminium foil, dan masak di atas api sederhana selama lebih kurang 10 minit mengikut keadaan ayam. Macam kami masak pada musim winter, ayam lambat lembut jadi untuk pertama kali percubaan saya memerlukan 30 minit supaya ayam benar-benar masak.

4. Setelah masak, ambil beras yang telah dibasuh dan ditoskan air nya, masukkan ke dalam ghidir yang berisi ayam dan rempah ratus tadi. Masak seperti biasa lebih kurang 15-20 minit.


Alhamdulillah selesai. Mudah bukan penyediaan ruz madghout ini? InshaAllah saya akan berkongsikan resipi lain sekiranya ada masa lapang dan jika di izin Allah. Semoga bermanfaat buat semua. Hidangan dari air tangan isteri dan ibu membentuk peribadi ahli keluarga, yang seterusnya melahirkan generasi yang berakhlak mulia untuk keluar dan membentuk masyarakat yang baik.

(Untuk step-by-step inshaAllah jika ada kelapangan di lain masa saya cuba snap gambar kerana kali ini terlupa untuk mengambil gambar dari mula. Kheyr inshaAllah mudah sahaja resipi ini untuk di cuba)

Happy cooking guys! \\(^___^)//

Baytul 'Ulya|Irbid|Jordan
30 January 2014
2145hrs

No comments:

Post a Comment