Wednesday 29 January 2014

Ruz Maqlubah Urdun (Nasi Maqlubah versi Jordan)

Bismillah Walhamdulillah.

Hari ini, saya ingin berkongsi sedikit ilmu memasak, dan resipi ini yang biasa saya gunakan untuk memasak Nasi Maqlubah. Alkisah nya resipi ini saya perolehi dari Kak Aizah, bekas pelajar Master Lughah Arabiyah di University Yarmouk. MashaAllah. Hebat nya isteri dan ibu kepada anak lima ini, belajar di peringkat Master, menguruskan anak yang lima orang di mana empat daripadanya masih bersekolah di samping suami yang juga sedang meneruskan pengajian di peringkat Ph.D di university yang sama. MashaAllah Tabarokallah. Alhamdulillah Kak Aizah dan suami (Dr. Ridhwan Khalil) telah berjaya dengan cemerlang menamatkan pengajian mereka dan back for good pada September 2012.

Di waktu keberadaan Kak Aizah, Kelab Isteri Solehah Jordan agak aktif dengan Kelas Memasak, Kelas Fiqh Mar'ah, dan Kelas Tarbiyatul Awlad. Pembentangnya bertukar bersilih ganti. Cheffah juga bertukar mengikut giliran dan jenis masakan. Kebanyakan nya dijayakan oleh golongan isteri dan ibu-ibu yang bercuti tanpa gaji dan menemani suami masing-masing menyambung pelajaran di peringkat Master dan Ph.D di sini. Alhamdulillah jika ada kesempatan dan tiada kelas kuliyah wajib di university, selalu sahaja saya seronok ingin bersama isteri-isteri dan ibu yang penuh pengalaman kehidupan ini.

Jika tidak salah saya, resipi Nasi Maqlubah ini juga Kak Aizah perolehi dari rakan arab nya. Maaf jika saya tersilap hehe. Ok, jom kita tinjau-tinjau bahan-bahan dan cara-cara membuat Nasi Maqlubah Versi Jordan ini :)


 Bahan-bahan untuk gorengan ialah:
Ayam
Bunga Kobis
Kentang
Terung jika ada ia lebih enak.

*Setiap satu nya di goreng mengikut kategori masing-masing.
Bunga kobis-bunga kobis. Kentang-kentang. Ayam-ayam.
p/s : Untuk menggoreng ini memakan lebih masa dalam menyiapkan hidangan Maqlubah anda. Sila bersabar untuk mendapatkan hidangan yang terbaik dan menjimatkan hehe.

 Ayam di perap rempah Maqlubah sekurang-kurang nya satu jam.

 Bunga kobis di potong sederhana. Tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil.
Kemudian gorengkan sehingga warna coklat dan mengeluarkan bau yang enak.
*Jangan sampai gesseng (Bahasa Jawa yang bermaksud hangit) sebab nanti akan merubah rasa Maqlubah anda menjadi pahit!

 Kentang di potong wedges, saya salutkan dengan rempah Maqlubah. Goreng sehingga keemasan seperti biasa.

 Beras di basuh bersih. Rendam dengan air panas yang bersih, gaulkan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit mengikut kesesuaian dan rasa yang dikehendaki.

 Rempah Maqlubah yang saya gunakan. Kebiasaannya untuk 3 cawan beras, lebih kurang 7 ketul ayam, saya gunakan setengah bahagian dari packing powder ini.

 Setelah semua bahan di goreng dan ditoskan minyak nya, mampatkan di bahagian bawah periuk. Boleh juga di tambah dengan terung (yang juga digoreng), ia lebih enak. Namun saya kekurangan bahan dan hanya menggunakan apa yang ada sahaja di rumah :)

 Kemudian, toskan beras dan mampatkan di atas bahan gorengan tadi. Keadaan nya lebih kurang seperti ini. Masukkan air rendaman tadi, dan tambahkan dengan air biasa jika tidak mencukupi. Nisbah beras dan air ialah 1 : 2 (1 cawan beras, 2 cawan air)

Untuk hidangan kali ini, saya memerlukan 30 minit untuk benar-benar masak.

 Alhamdulillah. Inilah hidangan Ruz Maqlubah saya :)

 
Salatah Har / sos arab (adaptasi dari buku Pn. Roza Roslan Bukan Sekadar Resipi)
 2 biji tomato
2 biji cili merah
1/2 biji bwg besar
Bbrpa tangkai daun ketumbar
1 biji lemon di ambil jusnya
Garam & gula secukup rasa
 
Kisar kering (tanpa air) semua bahan kecuali garam, gula & lemon. 
Apabila sudah hancur, masukkan gula & garam secukupnya bersama jus lemon.

 Salatah / Hadrowat / salad sayuran :
Timun (dipotong dadu)
Tomato (dipotong dadu)
Kobis (hiris halus)
Apple Vinegar (sedikit sahaja untuk bagi rasa)

*Gaulkan semua bahan di atas.

Ini ialah Nasi Maqlubah di Mat'am ad-Dhoi'ah, Irbid, Jordan.
Untuk sepinggan hidangan seperti ini ia bernilai JOD2.75 (JOD 1 = RM4.70)
Rasanya MashaAllah, sepanjang tiga tahun berada di Jordan, kami ke mat'am ini tidak lebih dari lima kali untuk menikmati hidangan ini, kerana walaupun rasanya memukau minda tetapi harga nya boleh membocorkan poket jika kerap kali ke sini :)


Alhamdulillah. Tsumma Alhamdulillah. Sekian perkongsian resipi untuk kali ini. InshaAllah jika ada kelapangan masa saya akan berkongsikan resipi lain yang pernah saya cuba dan Alhamdulillah rasanya tidak kalah jika di beli dari kedai. Semoga kita para isteri dan ibu sentiasa berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk keluarga kita InshaAllah. Hidangan makanan dari air tangan ibu yang disulami zikir dan selawat mudah-mudahan dapat membentuk keluarga yang harmoni, yang lembut hati untuk terus mengamalkan ajaran Islam. Bi iznillah.

Semoga bermafaat dan selamat mencuba! :)


Baytul 'Ulya|Irbid|Jordan
29 January 2013
1034 hrs


1 comment: