Friday 28 November 2014

Nota November

Semalam, 27 November was my hubby's birthday. Nothing much yang saya boleh buat dalam ketegangan fatrah-fatrah imtihan. Rasanya semester ni macam nak pengsan. Berjihad dengan anak yang dua orang, plus the one inside. Berjihad dengan winter. Berjihad dengan perasaan yang dah lama dimanja-manja dek suami sebab lama duduk sama since dia balik Malaysia and then we went to Makkah. Ya Robb. Semester ni boleh dikategorikan semester paling mencabar hati dan perasaan!

Saya orang yang bukan mudah menangis. Apatah lagi nak menangis depan orang dan kawan-kawan. Terbiasa sejak kecil begitu diasuhkan anak tunggal ini. Kena kental, kena kuat semangat, kena hati besi. Oh akhirnya kali ini saya menumpang jua bahu kawan-kawan dek kerana perasaan yang tidak terluahkan. Hanya air mata membuktikan betapa saya terlalu letih. Terlalu letih menjalani dan melayani karenah anak-anak pada hari tersebut. Dan sebenarnya sesuatu yang telah terpendam sekian lama.

Anak-anak...

Kadangkala letih melayan karenah anak yang tidak kita asuh sejak kecil. Sikap nya berbeza dengan cara asuhan kita. Jauh sekali menyalahkan taqdir. Tapi..

Musim peperiksaan kali kedua telah pun bermula. Dua subjek telah selamat dilalui dengan situasi yang sentiasa mencabar. Dan minggu kedua pasti dijangkakan lebih mencabar dengan subjek-subjek killer untuk saya. Dengan Dr yang juga killer. Dengan aish. Macam-macam.

Ahad ini, Fiqh Muamalat II
Isnin ini, Fiqh Ibadat II
Selasa ini, Tafsir Ayat Ahkam
Khamis terakhir, Fiqh Jihad Wal Qital

Kholas. Tengok jadual pun sesak nafas dah rasanya. Bolehlah rehat-rehat minda lepas tu. Dan fikirkan untuk imtihan nihaie, dan pulang bercuti di Mekah jumpa suami dan abi. Ya robb. Kami rindu sosok tubuh yang penuh senyuman itu!



umm3umar
Baytul 'Ulya, Irbid, Jordan
28 November 2014

Another 3 semester to go. Chaiyok!

No comments:

Post a Comment