Monday 6 June 2016

1 Ramadhan 1437H - Tinta dari Irbid

Alhamdulillah.

Our second Ramadhan di bumi Jordan. Last year, sempat lah 10 hari berpuasa di Irbid, sebelum bergerak pulang ke Makkah menyambut mak ayah yang menunaikan umrah Ramadhan dan sempat Syawal beberapa hari. Alhamdulillah.

Tahun ini terasa kelainan. Malam tadi kami sekeluarga jalan-jalan tinjau kawasan. Lip lap lip lap lampu di hampir setiap rumah. Meriah sungguh suasana. Kalau di Malaysia, macam ni dah nak raya. Sengaja berjalan waktu malam melihat kemeriahan mereka. Ada yang berkumpul di halaman rumah dengan meja bulat - dari yang muda sampai yang nenek tua. Apalah agaknya yang disembangkan ye? :)

Tahun lepas tak dapat nak lawat kawasan memandangkan baru sahaja melahirkan Asmaa' dan masih berpantang. Jadi cuma abang je lah yang buat tinjauan. Macam biasa, makanan yang banyak dijual dan famous pastilah qutoyyif dan tamar hind. Gambar? Tak dak. Nanti petang kita buat tinjauan ramai-ramai ye :)

Umar, Alhamdulillah mudah nak kejut eventhough dia tidur lewat. Kakak, dengan kepanasan dan hangatnya cuaca sekarang ni kakak tidur lambat. Dan as expected dia tak mampu nak bangun bersahur. Tapi, tapi. Setakat pukul 1 tengahari ni belum lah lagi dia menjerit nak kan nasi ;p Pagi tadi kita bersahur express. Makan nasi - ikan tilapia goreng - dan tumis sayur. Berselera semua orang makan, termasuk lah yang off-day mem nya pun uhhu. Tak dapatlah nak ikut resipi diet yang macam-macam tu. Tekak melayu ni tetap nak kan nasi juge. Bonda di Malaysia awai-awai dah pesan, yang tak puasa tu jangan makan depan anak-anak pulak. Nanti terganggu pula emosi mereka nak fokus pada puasa.

'Ala kulli hal. Semoga Ramadhan dapat dilalui dan dimanfaatkan sebaiknya.


Ihsan google





Ramadhan kareem everyone.

Bayt 'Ulya, Irbid Jordan
6 Jun 2016 | 1335 hrs

No comments:

Post a Comment